Mierikswortel wordt gekweekt om de wortel. Fijngeraspt geeft het een behoorlijk scherpe smaak. Het blad kan trouwens ook gegeten worden. Maar in NL zijn we vooral gericht op de wortel. Bloeit met witte bloemetjes. Een kleine waarschuwing is op zijn plaats: Kweek hem in een apart stukje tuin of moestuin. Hij woekert. In een pot kan natuurlijk ook.
Hoogte: 50-75 cm. Bloei: mei-juni Standplaats: zon/halfzon
